Stipendiater

Ilkka Suppanen och Mattias Hultgren – stipendiater 2023

Designern Ilkka Suppanen är 2023 års mottagare av Ulrica Hydman Valliens Stiftelses stipendium: 90 000 kr och en inbjudan till att göra till egna experiment i hyttan hos Orrefors Kosta Boda.

Juryns motivering Ilkka Suppanen lyckas innovativt både förvalta och utveckla skandinavisk designkultur. Hans krav på funktion omfattar alltid den estetiska dimensionen. Det finns en social kontext i hans finslipade konstnärliga enkelhet som både signalerar empati och medvetenhet om behov av skönhet och en hantering av jordens begränsade resurser.

Stiftelsen uppmuntrar också Riksglasskolans utbildningar av glasblåsare och glaskonstnärer genom att Mattias Hultgren är mottagare av ett stipendium på 10 000 kr.

Juryn består av Ulrica Hydman Valliens Stiftelses styrelse Hampus Vallien för Familjen Vallien Lina Sjöquist för Familjen Robert Weils Stiftelse Maria Lomholt för Orrefors Kosta Boda samt Hedvig Hedqvist journalist och designskribent.

Stipendierna delas ut av stiftelsens ordförande Hampus Vallien måndagen den 5 februari kl 17, hos Galleri Glas, Nybrogatan 34. Där visas samtidigt 2021 år stipendiat Simon Klenells kollektion Ad Libitum, resultatet av hans experiment i Orrefors Kosta Bodas glashytta.

Ilkka Suppanen (f. 1968) är designer. Han studerade vid Tekniska högskolan och University of Arts and Design (Aalto University) i Helsingfors, med ett avslutande år vid Rietveld Academie, Am[1]sterdam, 1992. Han bildade den internationellt uppmärksamma[1]de gruppen Snowcrach, 1997 som bland annat experimenterade olika material och anpassning till datoriserade verksamheter. Suppanens design finns bl. a. representerad hos MoMA, New York, Stedelijk Museum, Amsterdam, Museum für Angewandte Kunst i Köln, Nationalmuseum, Stockholm.

Mattias Hultgren (f. 1991) avslutade en treårig utbildning på Riksglasskolan 2023.

 

Masayoshi Oya och Elvira Anekjaer – stipendiater 2022

Formgivaren keramikern Masayoshi Oya är 2022 års mottagare av Ulrica Hydman Valliens stiftelsens stipendium: 90.000 kr och en inbjudan till att göra till egna experiment  i hyttan hos Orrefors Kosta Boda.

Stiftelsen uppmuntrar också Riksglasskolans utbildningar av glasblåsare och glaskonstnärer genom att Elvira Anekjaer är mottagare av ett stipendium på 10.000 kr.

Stipendierna delas ut av stiftelsens ordförande Hampus Vallien i samband med invigningen av utställningen ”Vikten av vatten”; en glasinstallation av 2020 års stipendiat Sissi Westerberg, på Svenskt Tenn kl. 18.30 den 19 september.

Masayoshi Oya har sedan barnsben arbetat med lera. Ett tv-program om The Cardigans gjorde honom nyfiken på Sverige, lockade honom till Capellagården. Japansk kalligrafi tillåter det personliga uttrycket och överväldigad av svenska folkdräkter har han i rutor, ränder och färger övat sig i att hitta egen stil som han med poetisk styrka utvecklar i former och färger. Med en tredimensionell dialog förenar han traditionella influenser från öst och väst, gör dem samtida och  gränsöverskridande. Arvet från generationers genuina och virtuosa hantverkstraditioner odlas till konstnärliga dimensioner, som nu i Ulrica Hydman Valliens tradition, ger glaset en ny potential.

Ulrica Hydman Vallien (1938–2018) var en av landets mest framgångsrika och populära glasformgivare. En färgstark ikon. Hon inledde sin karriär som keramiker och fick utrymme att pröva materialet i hyttan i Åfors, 1971. Hon kombinerade suveränt hantverk med gränslös lekfullhet. Hennes karaktäristiska motiv har smyckat allt från kristallvaser till brittiska jetplan. Hon lämnade ingen oberörd och är ovärderlig för Kosta Boda. Som glaskonstnär var hon formrebell, en berätterska som med sin humor hade en stor folklig förankring och uppskattning.

 

 

 

Simon Klenell och Amanda Lund – stipendiater 2021

Formgivaren, glasblåsaren och konstnären Simon Klenell är 2021 års mottagare av Ulrica Hydman Valliens stiftelsens stipen­dium: 90.000 kr inklusive inbjudan till att göra egna experiment i hyttan hos Orrefors Kosta Boda.

Nytt för i år är att stiftelsen också uppmuntrar Riksglasskolans utbildningar av glasblåsare och glaskonstnärer genom att till­dela nyutexaminerade Amanda Lund ett stipendium på 10.000 kr.

Simon Klenell har sedan sin examen från Konstfack haft en framgångsrik karriär som studioglasblåsare. Med nyfikenhet och skicklighet har han fördjupat sig i den klassiska glaskonstens tekniska förutsättningar och att tillföra nya dimensioner genom starka konstnärliga uttryck. Avväpnande, med sin poetiska humor spränger han gränser. Han är en formrebell med stark integritet.

Simon Klenell är född 1985 i Sunne i Värmland, utbildad vid Orrefors glasskola och Konstfack, 2006–11.  Sedan 2017 ingår han i kollektivet Sthlm Glas i Gustavsberg.

Amanda Lund är född 1991 i Orrefors och uppvuxen i en glas­bruksfamilj. Hon har 2021 avslutat en treårig utbildning på Riks­glasskolan.

Ulrica Hydman Vallien (1938–2018) var en av landets mest framgångsrika och populära glasformgivare. En färgstark ikon. Hon inledde sin karriär som keramiker och fick utrymme att pröva materialet i hyttan i Åfors, 1971. Hon kombinerade suve­ränt hantverk med gränslös lekfullhet. Hennes karaktäristiska motiv har smyckat allt från kristallvaser till brittiska jetplan.  Hon lämnade ingen oberörd och är ovärderlig för Kosta Boda. Som glaskonstnär var hon formrebell, en berätterska som med sin humor hade en stor folklig förankring och uppskattning.

 

 

 

Sissi Westerberg – stipendiat 2020

Sissi Westerberg är årets mottagare av Ulrica Hydman Valliens Stiftelses stipendium: 90 000 kr inklusive inbjudan till att göra egna experiment i hyttan hos Orrefors Kosta Boda. 

Sissi Westerberg (född 1975) är utbildad vid Institutionen för metall vid Konstfack. Hennes förmåga att utmana, och att samtidigt med inlevelse och humor kommunicera genom sina verk, väcker nyfikenhet. I den lilla skalan gör hon smycken med överraskande poänger. Intresset att binda ihop volymer och strukturer för att skapa former och dimensioner som förhåller sig till kroppen är en drivkraft i hennes konstnärliga utveckling. Redan i den ikoniska tennljusstaken Flow som ingick i Svenskt Tenns hyllningskollektion år 2004 framkallade hon en mångfacetterad dualism på både lek och allvar. I det pågående verket, utsmyckningen till den nya vårdcentralen i Finspång, låter hon sin Ornamentum Petentibus, (rokoko-inspirerat bladverk i uppblåst skala tillverkat av aluminium) slingra sig in och ut genom stram betong, arkitektur förenas med natur. Inkluderat finns ett fritt förhållande till genom seklen föregångares formspråk, och att skapa en samtida dialog genom val av material, inte minst att skruva formen till en egen skärpa. Fasadsmyckena, som finns på hyresbostäder i Norrköping, är en hyllning till modernismens abstrakta lek med geometriska former. 

Ulrica Hydman Vallien (1938–2018) var en av landets mest framgångsrika och populära glasformgivare. En färgstark ikon. Hon inledde sin karriär som keramiker och fick utrymme att pröva materialet i hyttan i Åfors, 1971. Hon kombinerade suveränt hantverk med gränslös lekfullhet. Hennes karaktäristiska motiv har smyckat allt från kristallvaser till brittiska jetplan. Hon lämnade ingen oberörd och är ovärderlig för Kosta Boda. Som glaskonstnär var hon formrebell, en berätterska som med sin humor hade en stor folklig förankring och uppskattning.

 

 

Ellen-Ehk-Åkesson
Ellen Ehk Åkesson. Foto: Markus Åkesson

Ellen Ehk Åkesson – stipendiat 2019

Den första mottagaren av Ulrica Hydman Valliens stiftelses stipendium blev keramikern och konstnären Ellen Ehk Åkesson. Ellen är utbildad på HDK (Högskolan för design och konsthantverk) i Göteborg och har sedan debuten 2002 uppmärksammats för sina verk och offentliga utsmyckningsuppdrag – senast den konstnärliga utsmyckningen av Ekenäskajen, Gröndal på uppdrag av Stockholm konst. Hennes inspirationskälla är naturen och skogen som hon använder i både föreställande och abstrakta uttryck. Priset delades ut av stiftelsens ordförande Hampus Vallien i Ljusgården på NK Stockhlm i augusti 2019.

Juryns motivering löd:

”Ellen Ehk Åkesson som med sin empatiska integritet lyckas skapa former och uttryck som starkt berör sin omgivning – stimulerar till egna associationer och eftertanke.

Ellen transformerar sina rötter i den småländska myllan till egensinniga dimensioner genom framhävandet av kontraser och sprudlande fantasi. Hittills är det framförallt leran som varit en utmaning men lyktan i hennes verk Sten och Lyktainbjuder till vidare utveckling av glasets möjligheter.

Lera var även Ulrica Hydman Valliens material och glaset fick hennes kreativitet att spränga nya gränser. Förhoppningen är att med hennes stipendium kan också Ellen Ehk Åkesson hitta nya domäner.”

 

 Ellen Ehk Åkesson om möjligheten att arbeta med Kosta Boda

”Att få tillgång till Kostas enorma kompetens och hantverkskunnande är helt fantastiskt. Att arbeta med glas skiljer sig en hel del från att arbeta med andra material. Jag har främst arbetat med lera och vax tidigare, material som är långsamma och tillåter ändringar under lång tid. Det direkta glaset kräver snabba beslut och enorm närvaro. För mig, som är van att kunna utföra hantverket själv är det också en utmaning att i glaset förverkliga idéer via andras hantverk. Att få ett arbetslag att förstå vilka uttryck jag letar efter är en utmaning men också väldigt spännande, det blir ett möte inte bara med ett material utan även med människor. Jag arbetar ofta väldigt experimentellt, och söker mig fram till uttryck genom att prova olika tekniker där materialitet ska möta mitt narrativ. Det är ett arbetsätt som kräver tålamod och som ligger långt ifrån att arbeta med produktion i större skala. I början av processen är det viktigt att våga stanna i ett halvfärdigt uttryck, att inte stressa fram för att kunna luta sig mot något tillrättalagt. Det är då det oväntade kan ske, det är där jag kan finna spår som blir ovärderliga för att ta mig vidare. Att få chansen att göra just detta, att söka inte bara efter svaren, utan även frågorna, är en unik möjlighet. Vad vill glaset säga mig? Jag känner även att bara vistas i glasbruksmiljön, att se alla skickliga arbetare inom så många delar av processen, är väldigt inspirerande. Jag får så många idéer, blir nyfiken, vill lära mig.”